Maurice Media
  • Home
  • Werk
  • Bio
  • Contact
  • Blog
  • Boek
  • Docu
Maurice Media

Statief

Geschreven door Maurice Ramaekers op 13 april 2018. Geplaatst in Blog

“Ik bén het statief.” Aldus een aan chronische zelfoverschatting lijdende cameraman. Kom maar eens kijken in de montage, vriend. Dan zie je dat dat shot écht geen twee seconden stilstaat. Weg intro, weg sfeer, weg establishing shot. Met je “Ik bén het statief.”. Kom niet aan mijn maatje het statief.

Het statief is het meest onderschatte onderdeel van de uitrusting van een cameraploeg. En het gebruik ervan zegt veel over de gebruikers zelf.

Stativus

De drager van het statief verraadt zijn of haar ervarenheid. Schattig om te zien hoe de productiestagiar het gevaarte met de nodige moeite, op de rechterheup, met twee handen, naar grip zoekend, met zich mee torst. En dan gebeld wordt. Totale paniek. Of die slimme redacteur die meldt: ik leg het statief hier wel even neer. Wel, beste Einstein, het statief is het statief omdat het gemaakt is om te staan. Sta-tief. Afgeleid van het Latijn ‘stativus’, hetgeen betekent ‘tot staan bestemd’. En dus niet om in de modder te leggen als het je allemaal te zwaar wordt. Uitklappen, neerzetten. Zo doe je dat.

Presentator

Nee, de hardcore statief-tiller kan hem met een soepele beweging over de schouder leggen, met één handje een lichte balans creëren en zonder moeite een heel maisveld doorkruisen. Presentatoren die een statief dragen, al dan niet op de juiste manier, zijn vaak aan de aandacht ontsnapt van de hele crew die hen daar nou juist voor wilde behoeden. Want een presentator zeulend met een statief is als een voetballer die de kaartjes voor z’n eigen wedstrijd controleert. Dat kan natuurlijk niet.

Splinters

Hoewel het statief doorgaans met weinig respect wordt behandeld (don’t be gentle, it’s a rental) behoren ze tot de duurste apparatuur van een cameraset met aanschafprijzen van rond de €9000 voor een professioneel ENG exemplaar van hoogwaardig carbon.

Dat betekent niet dat ze onderhoudsvrij zijn. Menig cameraman ergert zich aan de bijna standaard kapotte metalen handgreep, een lamme ‘spin’, versleten rubbers, afgebroken of halve rode palletjes op de statiefplaat, wiebelende onderdelen en splinters: die verdomde metaalsplinters. Onderhoud en een beetje liefde, dat is alles wat een statief van zijn gebruikers vraagt.

Torentje

Een statief maakt veel mee in z’n lange leven. Zo kan ‘ie op dinsdagmiddag nog in een koeienstal in Zwaagdijk staan terwijl ‘ie op woensdagochtend wordt uitgeklapt in het Torentje van Rutte. Terwijl het residu langzaam via de poten afdaalt richting hoogpolig tapijt.

Aansteker

Nu zo ongeveer iedereen bij televisie, zelfs de geluidsman, gestopt is met roken (en, wat ik begrijp, doorgaat met yogasnuiven) zitten de aanstekers niet meer standaard in de broekzakken van de crew. Maar de cameraman heeft er nog wel eentje bij zich. Niet om een peuk op te steken maar om het waterpasje in de statiefkop te kunnen bijlichten. Een mooi stukje ambacht op locatie. Genieten.

Ego’s

Een regisseur met een scherp oog voor beeld en kader zet het statief vaak al neer op een plek die hij in gedachten heeft voor een goed shot zodat de cameraman er in principe alleen maar zijn camera op hoeft te klikken. Dat lijkt op het eerste gezicht een vrij harmonische situatie maar het is het begin van een non-verbaal psychologisch spel tussen twee ego’s. Want een cameraman heeft doorgaans de neiging om hierna het statief met grote bewegingen naar links of naar rechts te verplaatsen. Zo van: “Jij gaat écht niet bepalen voor mij hoe ik mijn kader maak. Ik ben de cameraman.”. Om het statief vervolgens na veel geprobeer op precies dezelfde plek terug te zetten en heel zelfverzekerd het shot te gaan maken dat de regisseur ook al in gedachten had. Dan zijn de verhoudingen duidelijk en is het statement gemaakt. Niet alles voorkauwen. Jij doet jouw werk, ik het mijne. En dat alles zonder er één woord aan vuil te maken.

Het statief. Onderschat. Mishandeld. Verwaarloosd. Spil in het spel der ego’s. Soms als een hond achtergelaten in het bos. Maar oh zo essentieel. Het statief draagt op zijn plaat al onze mooiste verhalen, landschappen, zonsondergangen, tranen, doelpunten, portretten… Kom dus niet aan mijn statief.

#jesuishetstatief

Share Button

Labels:camera, cameraman, crew, dragen, ego, Einstein, establishing, geluidsman, hond, jesuishetstatief, koeienstal, locatie, presentator, producer, productiestagiair, psychologisch, redacteur, regisseur, schouder, statief, statiefplaat, televisie, Torentje, voetballer

Archieven

  • september 2022
  • juli 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • augustus 2020
  • maart 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • juli 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • juni 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • mei 2016
  • april 2016
  • maart 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • augustus 2013
  • juni 2012
  • september 2011

Tags

collega busje televisiemaker amsterdam facilitair bedrijf corona kijkcijfers Peter R. de Vries hilversum lunch geluidstechnicus programma callsheet verslaggever crew editor cameraploeg productie redacteur geluidsman producer regisseur cameraman presentator eindredacteur media tv montage televisieprogramma camera Maurice Media producent opnamen programmamakers mauricemedia zender draaien online geluid format twitter uitzending stagiair interview

Recente reacties

  • Avatar

    Maurice Ramaekers

    29 december 2020 | #

    Dank je Gerry! Ik hoop je snel weer eens te zien, hou je taai en fijne dagen!

  • Avatar

    Gerry

    24 december 2020 | #

    Altijd weer een genot om te lezen. Als we ooit weer mogen samenscholen gaan we echt wat drinken.

    Fijne dagen en geniet. Xxx

  • Home
  • Werk
  • Bio
  • Contact
  • Blog
  • Boek
  • Docu